Journey

03 October 2011

Fadhilat surah al-qard



Bissmillahirrahmanirrahim

Aku rasa tak ramai yang tahu apa fadhilat bila amalkan surah al-qard


Terjemahan :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمDengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ]:1]] Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan.
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ [.2] Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ [3] Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [4] Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ [.5] Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Antaranya :



-Mereka yang mengamalkan membacanya hingga menjadi wirid dipandang hebat dan mulia.
-Mereka yang mengamalkan membacanya seberapa banyak, insya-Allah akan terhindar dari kefakiran.
-Untuk memohon sesuatu hajat kepada Allah, bacalah 141 kali dan berdoa, insya-Allah akan terkabul hajatnya.
-Mereka yang membaca Surah al-Qadr ini semasa keluar dari rumah, insya-Allah akan pulang dengan selamat.
-Mereka yang membaca Surah al-Qadr 10 kali maka akan terhapuslah 1000 dosanya.

Aku selalu amalkan surah ni,sebelum aku nak tidur,selepas aku solat,lepas tu sebelum aku nak kuar rumah Boleh dikatakan setiap masa aku baca 
Sebab,mak aku pesan hafal surah ni,masa aku form 3 ke 4 tak silap . Lepastu bila nak keluar gi mana mana,baca surah ni Alhamdulillah sampai sekarang aku pegang :)
Rugi tau,ayat surah ni ada 5 je tak banyak mana pun,dan senang di hafal :) . Moh le hafal :) banyak benda kau dapat ! tak rugi pun ,sikit pun tak 
News : Terima kasih kepada semua yang tak berputus doakan mak sedara aku . Alhamdulillah,keadaan dia makin pulih,doakan dia sampai dia sehat ye kawan kawan . Sekarang ni dia baru je habis operation .
Aku bersyukur sangat,Allah pasti dengar segala rintihan hamba-Nya . 

1 comment:

Asakura said...

Insyaallah akan cuba...baru tahhu fadhilat nie... terima kasih atas perkongsian...